Netflix: Top Gear var inte värd pengarna
Datum: 07/11/2015 | Inga kommentarer NyheterInnan offentliggörelsen av Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James Mays återkomst till det populära bilmagasinet, denna gång på streamingtjänsten Amazon Prime Video, var det många spekulationer om huruvida Netflix också var intresserade av tv-showen. I ett nytt uttalande till tidningen Time, avvisar Netflix dock att de önskade att ta över programmet.
Till tidningen säger Neil Hunt, Chief Product Officer hos Netflix; “Vi har de gamla avsnitten av Top Gear, så vi har en ganska god idé om vad våra medlemmar gillar att se. Samtidigt är våra beslut gällande inköp av nya filmer och serier baserade på data. Vi har en massa data på innehåll vi gärna vill ha, men Top Gear Gear var dessvärra inte värt pengarna för att ingå ett avtal.”
Neil Hunt tycker över huvud taget att trion blev såld för mycket mer än de är värda och hänvisar till, att Amazon Prime Video enligt uppgivit betalat värdarna 1,6 miljarder kronor för att göra 36 nya avsnitt som kommer kunna ses exklusivt på deras streamingtjänst.
Det är värt att notera att Netflix och Amazon är ärkerivaler på den amerikanska streamingmarknaden och kämpar om att få exklusiva rättigheter till en lång rad filmer och serier som den andra streamingtjänsten därmed inte kan få tillgång till. Man bör därför inte utesluta att uttalandet från Netflix och Neil Hunt enbart är en sur uppstötning i kriget om streamingrättigheterna till Top Gear.
På Netflix Sverige kan man vid nuvarande tidspunkt se 5 säsonger av Top Gear, samt en rad specialavsnitt.