Följ Flixfilmer på Facebook - Få nyheter om nya filmer och serier på Netflix

Netflix vet vad du gillar – det fina med algoritmer

Datum: 12/05/2020 | Inga kommentarer xad

Netflix är en av de absolut största streaming-tjänsterna för film och serier – kanske den allra största. Och om du använder Netflix har du förmodligen upptäckt hur du får förslag på vad du kan kolla in härnäst? Faktum är att över 80% av de filmer och serier vi tittar på hittas via plattformens rekommendationer. Så när du tror att du väljer en film har du egentligen valt från ett antal alternativ utvalda av en algoritm.

Det finns tusentals program att välja på i Netflix enorma sortiment. Beroende på vilket abonnemang du har finns det olika stort utbud – se en guide för de olika abonnemangen här. Och för varje enskild tittare väljer systemet ut titlar som de rekommenderar för just dig. Och ibland kan ganska precisa genres dyka upp, som t.ex. ”Romantiskt drama där huvudpersonen är vänsterhänt”.  Hur kommer de egentligen fram till dessa val?

Jo, med maskininlärning, kreativitet och algoritmer, det vill säga en uppsättning datakod som talar om för Netflix vad som ska hända.

Rekommendationer

Det här rekommendationssystemet samlar data från flera håll. Rekommendationerna läggs sedan ut i rader på skärmen, tips som baseras på vad du tittat på tidigare. (Det är därför du kan se om dina småttingar använt ditt konto för att titta på barnprogram.) I det här fallet använder sig systemet av maskininlärning, och algoritmen är i ständig förändring, och koden skriver om sig själv varje gång du trycker på ”play” på fjärrkontrollen. Ju mer du tittar desto mer träffsäkra blir rekommendationerna.

Anledningen till att de kommer med individuellt anpassade tips är förstår det massiva utbudet. Baserat på vad du tittar på, och när på dagen du tittar, anpassar de listorna. Det är helt enkelt för överväldigande om de skulle presentera hela sin katalog på en gång. Så de måste begränsa den.

Klar översikt

Men varför visa tipsen i dessa rader? Netflix har valt den metoden för att det gör det mycket lättare för oss att navigera genom deras massiva utbud. Genom att visa dem i olika grupper i en viss ordning kan tittaren på ett effektivt sätt avgöra om en hel grupp av program innehåller något intressant eller inte. Och streamingtjänsterna är inte de enda som gör på det här viset. Har du någon gång spelat på ett casino har du säkert sett samma fenomen där – de presenterar spelen i kategorier för att det ska vara lättare att hitta. Och det ser likadant ut i princip överallt – både hos svenska casinon och hos de nätcasinon som utan att ha svensk licens erbjuder tjänster till besökarna.

Netflix arbetar med intressegrupper. Varje tittare placeras i flera grupper och dessa påverkar vilka rekommendationer som dyker upp, hur de presenteras och i vilken ordning. De har anställda som kategoriserar varenda serie och film och taggar dem för att placera dem i mikro-genrer som exempelvis ”visuellt slående nostalgiska draman” och liknande.

Nyligen har Netflix också gjort ansträngningar för att underlätta för familjer. Dels genom att plocka in mer innehåll av familjekaraktär, dels genom att förbättra kontrollerna i utbudet. Varje profil kan ha sin egen pinkod, och man kan begränsa utbudet baserat på åldersgränser och/eller innehåll.

Det är avancerad teknologi som ligger bakom det du ser på skärmen när du loggar in på Netflix. Att utforma personliga startsidor är en stor utmaning som består av en svår balansgång mellan olika faktorer – och det här är förmodligen bara början.

Men det finns det som är tveksamma. Kommer det här systemet att sänka kvaliteten på det vi väljer att titta på? Och vad händer med oss när Netflix lockar oss att sträcktitta på hela säsonger av en serie?

Ingen vet. Men det är en intressant frågeställning – varför är det så tillfredställande att titta på avsnitt efter avsnitt av en bra serie?



    Skriv kommentar