Följ Flixfilmer på Facebook - Få nyheter om nya filmer och serier på Netflix

Hur ser framtidens underhållning ut?

Datum: 15/06/2019 | Inga kommentarer

Det började med Netflix. Den obegränsade streamingtjänsten av filmer och Tv-serier var dock endast fröet till något mycket större, där video inte räcker till som enda underhållningskälla. Netflix-serien Black Mirror anspelar på detta koncept i sin spelfilm Bandersnatch, där tittaren får göra val med datamusen eller fjärrkontrollen för att bestämma utfallet av vad som händer på skärmen. Det var som en kommentar på vart samhället är på väg, där tittaren inte längre passivt tittar, utan interagerar helt och hållet med underhållning och videocontent. Välkommen till framtiden.

Företagen satsar

Något som har hänt de senaste två-tre åren är förflyttningen av underhållning från Tv till webben, vilket företag som svenska MTG har hoppat på. Enligt deras koncernchef Jørgen Madsen Lindemann vill de “skapa ett ekosystem för digital videounderhållning”, där användare kan interagera och konsumera sport och spel online. MTG har investerat i stora videowebbföretag som Zoomin och Splay, samt köpt andelar i e-sportbolaget ESL. Många analytiker spår att industrin kommer växa till 9,4 miljarder kronor under 2019, vilket kommer bana väg för andra företag att göra liknande investeringar.

Liveunderhållning

Andra branscher har faktiskt redan hoppat på trenden. Inom sportsbetting och onlinecasino kan man följa matcher när de spelas, samt använda sina kortspelsfärdigheter och spela mot en live dealer. Det fungerar precis som om du vore på ett riktigt casino, eftersom det du ser på skärmen är från ett livebord någonstans i världen där de har installerat en webbkamera. Tekniken bakom kortspelen är ännu mer innovativ. Med black jack finns till exempel små sändare i korten som skannas och skickas till din dator – det är så du får veta vilka kort du får när dealern lägger ut dem.

Direktsänt?

Det här med live har inte bara vuxit fram inom e-sport och casino. Många är nog bekanta med frågesportsspelet Primetime, där spelare från hela Sverige kopplar upp sig vid samma tid varje kväll för att spela om prispotten. Men det är inte pengarna som lockar. Enligt Primetimes VD handlar detmer om själva upplevelsen och att allt händer i realtid – man kan chatta med andra spelare samtidigt och förarga sig över frågor eller kommentera på programledaren. Detta är ett typiskt exempel på var framtidens underhållning är på väg, där spelare och konsumenter interagerar med varandra i livesammanhang.

Upplevelser utöver det vanliga

Det enda som kanske fattas från just sådana underhållningstyper är det sensoriska. Man kan inte bli riktigt lika involverad om man sitter klistrad framför en liten mobilskärm – i alla fall inte i längden. Just den trenden har börjat växa fram i form av VR-upplevelser, samt med hypersensoriska biografer med 4XD-teknik. I dessa så skakar och hoppar stolarna, samt finns det mindre utsläpp där besökaren får vattenstänk eller luft som blåser i nacken och håret. Detta är bara början.

Tar man alla dessa faktorer och ställer dem bredvid varandra är det snabbt tydligt att konsumenternas behov utvecklats på senare år: man vill ha riktiga, spännande upplevelser i realtid, som man kan ta del av var som helst. Nu är det upp till företagen att tänja på gränserna av vad som är möjligt.



    Skriv kommentar