Följ Flixfilmer på Facebook - Få nyheter om nya filmer och serier på Netflix

Film som marknadsföringsknep

Datum: 26/06/2019 | Inga kommentarer

Vi lever oemotsägligt i en epok av konsumtion, och var man än vänder sig kommer man på något sätt i kontakt med reklam. Det är helt klart ett irritationsmoment för många (speciellt om reklamen är dålig), vilket är varför företag och reklambyråer börja klura ut nya och innovativa sätt att marknadsföra sina produkter. Ett av dessa sätten är bruket av film och storytelling, vilket startat som en trend de senaste åren och nu nästan ses som en självklarhet för att lyckas och sticka ut från mängden. Frågan är: funkar det som knep, och varför väljer man att göra det?

Reklamfilm eller riktig film?

Ordet ”reklamfilm” har nog aldrig varit så relevant som idag. Dagens betydelse har verkligen anammat ordets etymologi, där gränsen mellan film och reklam börjat suddas ur. Film är nu en vedertagen trend inom reklam, där företag använder sig av filmiska inslag för att sprida ett meddelande eller en produkt.

Nick Phelps, VD för Red Interactive, menar att flytten från traditionella annonsmedier till filmlika videor som utspelar sig kring en story har att göra med konsumenters förhållningssätt. Det är lättare att relatera till en story eller en film, som dessutom kan erbjuda ett visst underhållningsvärde, till skillnad från en säljande rubrik eller en 30-sekunder lång annons på Tv.

Multi-media

Det här med underhållningsvärde är något av en följetong inom marknadsföring. Det är mycket enklare att få folk att lyssna och bibehålla information om man erbjuder något i form av ett utbyte – underhållning och stimulering är exempel på en sådan växling. Det kan ske på många olika plattformar, men innehåller till mesta delen en visuell faktor.

Ett bra exempel på detta kan hittas på många svenska online casino, där underhållning är en stor del av maskinspelen. Vissa sidor, som specialiserar sig på video-slots, är mycket visuellt iögonfallande samtidigt som de erbjuder underhållning. Filmtemat återfinns även här, med kända rullar som Gladiator och Batman tillgängliga att utforska. Här används filmer som dessa för att öka mervärdet till spelen, så att spelare kan relatera till innehållet bättre.

Årets snackis?

Trenden tycks inte vilja avta, och nu har produkter även funnit en väg in till Netflix. Med serien Stranger Things långt efterlängtade återvändo kommer även en extra bonus: Coca-Colas nya dryck. Detta är en produkt som tidigare varit en flopp, men med en marknadsföringskampanj kopplad till en extremt hypad serie är det troligt att folk kommer vilja prova drycken. Skådespelare från Stranger Things har medverkat i en kortfilm som marknadsför den nya läskedrycken.

Detta är inte första gången som Coca-Cola varit med i reklamnyheter. 1958 utfördes ett experiment i subliminal marknadsföring, där Coca-Cola-slogans visades under millisekunder till en biopublik. Trots att resultaten förfalskades startades här en konversation som gick utanför reklamvärldens tidigare referensramar, och reklam började bli mer och mer innovativ.

Den filmiska aspekten kan ändå ses som en positiv utveckling inom reklam. Det är nästan omöjligt att förbise reklam, så om marknadsföringen ger oss underhållning och mervärde är det bättre än den traditionella metoden.



    Skriv kommentar