Följ Flixfilmer på Facebook - Få nyheter om nya filmer och serier på Netflix


Netflix vet vilka serier du gillar. Och när du fastnade för dem

Datum: 21/09/2016 | Inga kommentarer

netflix-logo-2-300x200Netflix lanserar de senaste siffrorna om när svenskarna fastnar för TV-serier, och hur tittarbeteenden runt om i världen ser ut för respektive avsnitt.

I studien definieras ”det avsnitt då tittarna fastnar” som den stund då tittarna bestämmer sig för att se klart på hela säsongen. Om mer än 70 % av de som såg det specifika avsnittet tittade klart på hela säsongen definieras detta som avsnittet då tittarna fastnade.

Tittarbeteendet skiljer sig mellan landsgränserna, även om Norden i mångt och mycket håller ihop. Till exempel ser vi i Sverige, Norge, Finland och Danmark på tv-serier som Between, Outlanders, The Fall och The 100 på mer eller mindre samma sätt. Vi fastnar för samma episod, samma story.

För originalserier som Narcos och Marseille fastnar svenskarna för samma avsnitt som genomsnittet i världen, men…

Var svenskarnas beteenden utmärker sig:

De serier vi svenskar fastnar för fortast är The Fall (avsnitt 2) och The 100 (avsnitt 2). Strax därpå kommer serier som Narcos, Making a Murderer, The Get Down och Stranger Things (avsnitt 3).

I Sverige är vi oerhört snabba på att fastna för Making a Murderer. Redan efter avsnitt 3 bestämmer vi oss för att kolla klart på hela säsongen av dokumentärserien, som tog hela Sverige och större delen av Norden med storm.

Svenskar och danskar är däremot inte lika snabba på att fastna för The Ranch, där det tar fyra avsnitt för oss att fastna, jämfört med de tre avsnitt som det i snitt tar för tittarna att fastna globalt.

I Norden är vi oerhört snabba på att fastna för Jane The Virgin! Redan efter 5 avsnitt är vi ”Hooked”. Globalt tar det hela 7 avsnitt.

Norrmännen är något snabbare än resten av Norden att fastna för Stranger Things. Vi svenskar blir besatta redan efter tre avsnitt, men det tar bara två avsnitt för en genomsnittlig tittare i Norge att fastna för serien.

hooked_infografik_sverige




    Skriv kommentar