Under 2017 är det premiär av Flaked säsong 2. Det avslöjar Netflix i ett pressmeddelande.
Serien, som har den amerikanska skådespelaren Will Arnett, känd från Arrested Development och BoJack Horseman i huvudrollen, är en skarp vardagsrealistisk komedi om Chip, en högt respekterad person i självförsörjande Venice, Kalifornien, som faller för sin bästa väns kärleksintresse. Inom kort börjar det snurra av halvsanningar och lögner som underbygger hans image och omdöme att fala samman. Will Arnett spelar Chip, en man som gör sitt bästa för att hålla jämna steg med sina egna lögner.
Första säsongen av Flaked fick ett rätt ljummet mottagande och det har länge ryktats om att Netflix ska lägga ner serien, eller åtminstone skära ner antalet avsnitt, så att den nya säsongen bara blir på 6 avsnitt i stället för 8 avsnitt som säsong 1 innehöll. Huruvida så blir fallet vet man dock inte för närvarande.
Netflix lanserar de senaste siffrorna om när svenskarna fastnar för TV-serier, och hur tittarbeteenden runt om i världen ser ut för respektive avsnitt.
I studien definieras ”det avsnitt då tittarna fastnar” som den stund då tittarna bestämmer sig för att se klart på hela säsongen. Om mer än 70 % av de som såg det specifika avsnittet tittade klart på hela säsongen definieras detta som avsnittet då tittarna fastnade.
Tittarbeteendet skiljer sig mellan landsgränserna, även om Norden i mångt och mycket håller ihop. Till exempel ser vi i Sverige, Norge, Finland och Danmark på tv-serier som Between, Outlanders, The Fall och The 100 på mer eller mindre samma sätt. Vi fastnar för samma episod, samma story.
Under förra veckan tillkom 25 nya filmer och serier på Netflix. Se bland annat Arq, The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader, Dirty Harry och Cyrus.
Här under hittar du en lista över alla nya titlarna;
Har du sett alla filmer och serier på Netflix Sverige och behöver vidga dina vyer, så innehåller Netflix-biblioteket en rad testfilmer som du mest sannolikt inte har sett. Vi har samlat tre av testvideorna nedanför och bland dem finner du nog den mest absurda videon Netflix någonsin har gjort.
Streamingtjänsten använder testfilmerna för att testa bild, ljud, teknik med mera, och det är naturligvis inte meningen att Netflixmedlemmarna ska se dessa videos, då de varken bjuder på underhållning eller action.
Det är bara i Netflix intresse att deras medlemmar använder streamingtjänsten så mycket som möjligt, då det innebär att sannolikheten att folk väljer en annan filmtjänst minskar. Därför testar Netflix hela tiden nya funktioner som kan göra användarupplevelsen bättre. Bland de flertalet test som Netflix företog sig föregående år var det speciellt ett som skilde sig från mängden och fick medlemmarna till att använda Netflix 20%.30% oftare.
Hemligheten bakom den stora ökningen är bilder. Ingengörer och designers hos Netflix kom förra året på att de traditionella fodralen/bilderna från Hollywood som man känner igen från DVD med mera inte var de bästa att använda online, då de är producerade till andra behov, till eksempel annonser på stan. ”Vi har 30 sekunder, 60 sekunder eller 90 sekunder på oss att fånga folks intresse innan de börjar göra något annat” säger Neil Hunt, Chief Product Officer hos Netflix, till Variety. Därför började Netflix att använda sin egen grafik till att prsentera sitt innehåll.